11 sierpnia 2015

Jak zorganizować tanie wesele?

Siedzieliśmy z Lubym i siedzieliśmy... Liczyliśmy i liczyliśmy... I doszliśmy do wniosku, że cokolwiek by się miało nie dziać- po pierwsze kilkudziesięciu tysięcy na wesele nie uzbieramy, a po drugie- nawet jeśli byśmy je mieli- szkoda je nam wydawać na jeden wieczór. I choć różni mądrzy ludzie twierdzą zawsze, że takie imprezy zwracają się w prezentach- dla nas taki sposób myślenia jest trudny do przyjęcia. Dlatego zaczęliśmy szukać innych dróg zorganizowania wesela, bez ponoszenia nadmiernych kosztów.

Zdecydowaliśmy się ostatecznie na przyjęcie- celowo używam tego słowa, w nawiązaniu do angielskiego reception- oznaczającego wesele. Anglicy organizują znacznie skromniejsze imprezy niż my. Często ich reception kończy się na podwieczorku, później dla chętnych jest dyskoteka lub potańcówka. Niekiedy zamiast obiadu gości czeka szwedzka płyta i piwo w pubie. Jednak w niniejszym poście nie ograniczę się jedynie do angielskich pomysłów. Poniżej lista sposób, jak można zaoszczędzić, organizując nietypowe wesele:

Miejsce
Wesele można zorganizować w wielu innych miejscach, nie tylko w restauracjach i domach weselnych.  Oto kilka z nich:
  • namiot- o zaletach i wadach wesela pod namiotem przeczytasz tutaj
  • sale na wynajem: szkolne stołówki, sale gimnastyczne, wiejskie remizy i świetlice- często koszt ich wynajmu jest niższy niż sali w restauracji, powinny jednak posiadać zaplecze kuchenne. To moja opcja- za salę na 50 osób, dostęp do kuchni, naczynia, stoły i krzesła oraz nagłośnienie zapłacimy 50 zł plus koszt gazu.
  • leśniczówka- to pomysł mojej koleżanki. Wynajęła sporą leśniczówkę w środku lasu, przeznaczoną pod agroturystykę. Pierwszy posiłek zamówiła w ramach cateringu, później były już tylko zimne potrawy.W budynku znalazło się dość miejsca na nocleg dla starszych krewnych, młodzież umieszczono w namiotach. Przez dwa dni wszyscy się świetnie bawili, piekąc kiełbaski na grillu, smażąc grzyby, tańcząc, śpiewając itp. Nikt nie narzekał na nietypową formę.
  • pub- dla odważnych. W pubie, za ok. 500-700 zł można wykupić beczkę piwa, która powinna wystarczyć dla 20-30 osób. Do tego paluszki, orzeszki i pizza :) polecane także jako pomysł na poprawiny dla znajomych z pracy lub uczelni
  • własny lub cudzy dom, ogród itp.- byłam raz na weselu urządzonym w ... niewykończonym domu. Brakowało w nim jeszcze trochę do zamieszkania, lecz niczego, co przeszkadzało by się bawić. Brak mebli stworzył przestrzeń, a urocze dekoracje dopełniły całości. Słyszałam także o weselu urządzonym w dwupokojowym mieszkaniu (pełen szacunek dla gospodyni, która potrawy dla 60 osób zrobiła z mamą). Moi dalsi sąsiedzi zorganizowali wesele w ogrodzie (bez namiotu)- na wypadek deszczu przygotowana była wiata (normalnie służąca za garaż). To na pewno tanie rozwiązanie, choć dość kłopotliwe, jeśli się weźmie pod uwagę: targanie mebli, sprzątanie, gotowanie itp.
Scenariusz imprezy
Tu z Lubym znaleźliśmy pole do popisu jeśli chodzi o możliwą oszczędność
  • muzyka- prawdę mówiąc nienawidzę weselnych zespołów. Najczęściej fałszują, przeinaczają teksty i mają kiepski repertuar. Nie mówiąc o ich kosztach. Dlatego z Lubym zdecydowaliśmy się na  własną playlistę, która będzie płynęła z głośnika. Układanie jej sprawia nam masę radości, choć przecież mamy naprawdę duuużo czasu :) Uznaliśmy, że najlepszy będzie misz-masz- trochę starego, trochę nowego, kilka ballad i dużo więcej tanecznych kawałków. Nie cierpię także oczepin- i jestem szczęśliwa, że mnie ominą.
  • kamerzysta i fotograf-  można sobie darować albo jednego albo drugiego. My zamawiamy jedynie fotografa na sesję. Zdjęcia na ślubie podjęła się robić ciocia- zapalona fotografka-amatorka
  • dekoracje- poszukać używanych na allegro, pożyczyć od znajomych, wyszperać w chińskim sklepie, zrobić samemu- na pewno za dużo mniejsze pieniądze niż za gotowe stroiki i aranżacje ze sklepów ślubnych
Posiłki
Zapewne nie każdemu się to spodoba, ale po podliczeniu kosztów zdecydowaliśmy się, podobnie jak wspomniana koleżanka, na zamówienie obiadu u firmy cateringowej. Za dwa ciepłe, solidne dania zapłacimy 25 zł od osoby- firma je dowiezie, poda, a potem posprząta po sobie, co jest idealną sytuacją. Na kolację planujemy grilla. Reszta jedzenia dostępna będzie w formie szwedzkiej płyty. Jego przygotowaniem, podawaniem, odgrzewaniem itp. zajmie się wynajęta kucharka. Podejrzewam, że część krewnych może nie być zbyt szczęśliwa, lecz nie przejmuję się tym. Alternatywą dla nas miał być czterogodzinny obiad w restauracji, gdzie za obiad i kolację zapłacilibyśmy 75 zł od osoby (plus koszt tortu, alkoholu i owoców). Za podobną kwotę, mam nadzieję, uda nam się zorganizować całonocną zabawę. Mam to szczęście, że wiele produktów pochodzić będzie z ogrodu i gospodarstwa moich rodziców. Z własnego doświadczenia wiem, że na weselach przesadza się z ilością jedzenia i zawsze dużo zostaje.

1. Podziwiam odwagę. Sama bym się nie zdecydowała na takie rozwiązanie, ale życzę powodzenia!

1. Coraz więcej osób decyduje się na podobne rozwiązania :) Moim zdaniem lepsze małe wesele niż czekanie kilka lat, żeby dozbierać pieniędzy na większe :)Warto nabyć trochę dekoracji, żeby ładnie wszystko się komponowało https://www.jdstyle.pl/80-dekoracje-i-akcesoria-weselne

2. polecamy zaproszenia ślubne, winietki w przystępnej cenie:) http://www.bialaoficyna.pl
    w Łodzi możliwy odbiór osobisty!!

3. Bardzo fajny i przydatny wpis! :D

4. Świetny artykuł, ciekawe porady które warto zastosować !

5. Ciekawe pomysły, choć w Polsce mało kto szuka, jak zrobić tanie wesele, raczej odwrotnie...

6. Bardzo ciekawy pomysł :) Ale pamiętajcie - ślub bierzecie wy, a nie rodzina :)

7. świetna alternatywa :) zamiast wydawać tyle kasy można zrobić coś takiego ;)

8. Ciekawe pomysły ale ja jestem raczej za weselami "z pompą" ;)

9. Z pompą? :D Ja tam wolę rozsądne rozwiązania :D

10. Jestem bardzo ciekawa jak takie wesela wyglądają w praktyce. Wiadomo, że nie każdy może sobie pozwolić na szaleństwo bez ograniczeń w budżecie. Też sporo rozmawiamy o tym, jak wszystko dopiąć w budżecie. Na razie wynajęliśmy tylko fotografa http://www.fotoifilm-lublin.pl/, za to nad resztą poważnie się zastanawiamy :)

11. Moim zdaniem warto dobrze wybrać kapelę na wesele.

12. Ja zawsze uwielbiałem te wiejskie wesela, na pewno dużo nie kosztowały, a zabawa była przednia.

PalacykOtrebusy.pl

13. Namioty to świetna rzecz na wesele! Ja pobieram się w 2018 i sama zdecydowałam się na namiot. Mój wybranek także entuzjastycznie do tego podszedł. Wybraliśmy bardzo urocze miejsce do tego, zdecydowaliśmy się wynająć namiot z http://plansystem.pl/ Fachowo doradzono nam rozmiar do ilości planowanych gości. Sale odchodzą już w niebyt ;-)

14. Dobra kapela na weselu to gwarancja świetnej zabawy!

15. Podstawą każdego udanego wesela powinna być odpowiednia oprawa muzyczna :) Jakiś czas temu bawiła się do muzyki: http://djdaro.pl/. Pozytywny człowiek, który posiada sporą liczbę pomysłów :) Doświadczenie, jak i pełen profesjonalizm :)

16. A czym się sugerować przy wyborze fotografa ?

blog ślubny

17. No wszystkim, napewno trzeba sprawdzić czy nie jest jakimś oszustem. Bo ja akurat miałem taką sytuacje, z której wyszły same problemy. Ale na szczęście doradca prawny pomógł mi raz dwa uporać się z tym problemem.
    Co do blogu jest naprawde bardzo fajny.

18. Najlepiej sprawdzić jego portfolio, jakie robi zdjęcia, czy jest polecanym fotografem w internecie. W końcu w internecie można znaleźć mase opinii na różne tematy. Dlatego uważam, że powinniśmy na tych rzeczach się skupić. A jak już mowa o internecie to ostatnio wpadłem na stronę o podatkach, znalazłem na niej program do wypełniania PIT. Polecam każdemu się z tym zapoznać.

19. Jest tez możliwość wynająć jakąś ciekawą restauracię w pobliżu:]

20. W nasyzm przypadku rodzina nam prawie cały czas pomagała :]

21. w dzisiejszych czasach jest to niemozliwe

22. Świetny poradnik! Te porady są niezwykle cenne dla osób, które nie mają kasy na zorganizowanie dużego weselicha. Ja będę musiał samemu zadbać o organizację mojego wesela w przyszłości, ponieważ rodzina nie jest w stanie mi pomóc, ale na szczęście mam sporo odłożone, więc powinno się udać :)

23. Dobrym pomysłem jest organizacja ślubu i wesela na jesień lub zimę, wtedy dużo łatwiej o wynajęcie sali, a do tego koszta są niższe.

24. Namioty niby OK, ale tak na prawdę to zależy od pogody. Jeżeli pechowo trafi się wichura, burza i ulewa, to będzie po weselu...

25. To prawda, wszystko zależy w sumie od pogody moi drodzy.

26. mało osób zaprosić i po sprawie

27. To prawda, po co dużo osób zapraszać, nie ma sensu.

28. Aby wesele okazało się tanie wszystko powinno być dokładnie zaplanowane.

29. Racja, trzeba od podstaw wszystko rozplanować. Wtedy łatwiej oszacować koszty.

30. Naprawdę fajny i pomocny wpis - super!

31. My ucięliśmy koszty głównie dzięki tej zasadzie, że zapraszamy ludzi w których towarzystwie dobrze się czujemy. A nie dlatego, że wypada zaprosić tego, tamtego itp...

32. Podziwiam, ponieważ jest to bardzo odważne posunięcie!

33. Fajne porady - na pewno wykorzystam je w przyszłości gdy poznam już kobietę z którą będę chciał spędzić resztę mojego życia...

34. Fajny wpis!!Muszę go pokazać mojemu narzeczonemu bo też chcielibyśmy zorganizować tanie wesele ;)

35. No super artykuł, na pewno się przydadzą informacje.

36. My zatrudniliśmy dobrego fotografa i zrezygnowaliśmy z kamerzysty. koszty ucięte a efekty są super ;)

37. Aby zorganizować tanie wesele, trzeba najpierw wszystko zaplanować - od liczby gości, po wybór odpowiedniej sali weselnej

38. Przydatne porady. Niestety wesele to bardzo droga sprawa.

39. Droga? Wcale nie jest aż tak drogo :D

40. Wpis naprawdę godny uwagi. Bardzo fajne informacje na temat organizacji wesela.

41. Ciekawy wpis, mnóstwo pieniędzy można zaoszczędzić na posiłkach i miejscu, jednak wiele par woli wydać więcej i zaskoczyć gości. :)

42. Dokładnie, bardzo ciekawy ten wpis!

43. Super blog! Zapraszam do mnie, mam nadzieję stworzyć coś równie przydatnego

44. Zgadzam się z Wami ! Blog jest naprawdę świetnie prowadzony !

45. Tanio wesela nie da się niestety zorganizowac, jednak można minimalizowac koszta np.wystrój kościoła na ślub podoba mi się jak najbardziej minimalistyczny. Bez zbednych fajerwerkow, a zostaje w kieszeni sporo pieniędzy.

46. Najważniejsze, to to by dobrze zaplanować całe wesele. Wtedy możemy rozsądniej pokierować naszym budżetem na tą okoliczność.

47. Wesele musi być zawsze świetnie dopracowane i zamknięte na ostatni guzik.

48. Właśnie dlatego wesele zaczyna się planować już dwa lata wcześniej :)

49. Moim zdaniem każdy organizuje na swój sposób. Ogólnie ja wole małe wesela niż jakieś ogromne.

50. To już kwestia własnych gustów, co do samych zdjęć są naprawdę bardzo ładne

51. Dobrze, że ja organizację wesela mam z głowy ;)

52. Ciekawe porady. Na pewno skorzystam z nich przyszłości :)

53. Moim zdaniem teraz już nie robi się takich wielkich wesel. Uważam, że skromne w zupełności wystarczy.

54. Dokładnie zgadzam się z moim poprzednikiem. Teraz nie wyprawia się już takich wesel

55. Wesele powinno być takie o jakim marzy Para Młodych Zakochanych. Rodzina , znajomi ,życzliwe im osoby powinny sprzyjać aby marzenie przeniosło się w relany świat. Duże czy małe , ważne aby było początkiem szcześliwego życia.

56. Przydatne wskazówki dla przyszłych par! Dzięki za wpis. ; )

57. Najlepiej wziąć ślub cywilny i koszty będą naprawdę niskie.

58. Każde wesele sporo kosztuje. Trzeba po prostu zaoszczędzić pieniądze.

59. Można zrobić po prostu skromne i małe wesele wtedy koszta się na pewno zmniejszą.

60. Organizacja wesela nie jest wcale taka prosta jak każdemu się wydaje.

61. Bardzo fajne porady, które na pewno przydadzą mi się w przyszłości.

62. Porady są naprawdę bardzo przydatne. Pomogą zaoszczędzić pieniądze sporej ilości osób.

63. Bardzo ciekawe porady, które mogą mi się przydać w życiu.

64. Tanio lepiej nie ;) Warto wybierać sprawdzonych usługodawców. Ale ogólnie wpis bardzo ciekawy!

65. Bardzo ciekawy wpis. Polecę go swoim klientom ;)

66. Zawsze można zrobić tylko przyjęcie :)

67. Trzeba po prostu oszczędzać pieniądze na tak ważny dzień.

68. Wydaje mi się, że najlepiej właśnie sobie trochę przyoszczędzić, a reszta z prezentów

69. Świetny artykuł:) Mam wrażenie, że obecnie zorganizowanie taniego ślubu to jakiś cud. Niestety z roku na rok jest drożej i gorzej. Chyba najlepszą metodą na tanie wesele jest zaproszenie najbliższych osób na obiad.

70. Bardzo super porady, które przydadzą się każdej przyszłej parze młodej.

71. Nie widziałem, że można tak tanio zrobić wesele.

72. Koszty wesela są faktycznie dość spore i nie każda młoda para może sobie na taki wydatek pozwolić. Dobrze, że można w pewien sposób zaoszczędzić i dobrze się czuć w tym ważnym dniu. Myślę, że twoje podejście jest bardzo odważne i raczej mało osób zdecydowałoby się na taki krok. Pomysł jednak wydaje się być bardzo dopracowany i przemyślany. Pozdrawiam!

73. Ja na swoje wesele musze zapracować i mam nadzieję, że pomoże mi z tym szkolenie excel wrocław

74. Bardzo ciekawe porady, nie myślałam, że można tak tanio zorganizować wesele.

75. My z narzeczonym zastanawiamy sie nad tym aby wesele zorganizować na świeżym powietrzu. Chcieliśmy wynając tego typu namiot vitabri.pl/namioty-weselne, tym bardziej, że przyjęcie ma być latem. Powiedzcie mi czy waszym zdaniem to dobry pomysł i warto się go trzymać?

76. Niektóre pomysły trzeba przyznać nietuzinkowe i dla "odważnych", bo jednak w rodzinie zawsze ktoś się znajdzie komu ciężko dogodzić :(

77. Bez dobrego fotografa ani rusz! Polecam więc zapoznać się z portfolio: https://tomaszwillmann.com/fotograf-slubny-wroclaw/ . Zakochacie się na pewno!

78. Można zorganizować wesele metodą gospodarczą ;) Ale fakt faktem, że można znacząco obniżyć kwotę zapraszając mniej ludzi.

79. Na niektórych elementach wesela można zaoszczędzić, wystarczy odpowiednio zaplanować.

80. Przepis jest dość prosty - zaprosić niewiele osób :)

81. Kameralne wesela to jest odpowiedź, ale mało osób się na to decyduje

82. Nazywam się Aleksander Szpakowicz i zachęcam do zapoznania się z moją galerią, szczególnie z fotografią ślubną, gdyż jest to moja największa pasja. https://www.szpakowicz-studio.pl/

83. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

84. Żeby było tanio trzeba chcieć zrobić wiele rzeczy samemu :)

85. Fajny post. Bardzo pomocny. Cenne porady.

86. w obecnych czasach jak każdy łapie się za kieszeń to bardzo przydatny artykuł, ja najbardziej polecam tania-wodka.com.pl i taniahurtownia.pl

87. Teraz to w najróżniejszych lokalizacjach, klimatach są popularne wesela, także mnie tam nic nie dziwi. Jak chcecie zaszaleć i dodatkowo zaskoczyć, to możecie zamówić sobie kubki papierowe na ślub z indywidualnym nadrukiem. Tam możecie coś zabawnego umieści czy nawet swoje zdjęcie.

88. Myślę, że warto też wziąć pod uwagę zakup wina na wesele. Może zainteresują Cię wina sklep internetowy ? Wybór jest bardzo duży.